Soft or Not
PROJEKT: Zuzanna Wójcik
Polska
make me! 2022
„Soft or Not” to projekt eksperymentalny składający się z pięciu tkanin eksplorujących tekstury należące do kategorii uznawanych w neuropsychologii i kognitywistce za najważniejsze: od szorstkich i twardych do miękkich i gładkich. Każda tkanina prezentuje różne sposoby uzyskania zmiany w teksturach osiągnięte techniką tkacką: splotami, zmianą ich skali oraz doborem materiałów. Kolekcja jest projektem badawczym mającym na celu zrozumienie i klasyfikacje procesów tkackich mających wpływ na tworzenie konkretnych tekstur w tkaninach. Stopniową zmianę tekstur w obrębie każdej tkaniny podkreślają gradientowe przejścia kolorystyczne.
Faktura jest istotnym elementem percepcji produktu. Wywołuje odpowiedź emocjonalną, przez co może przyczynić się do tworzenia więzi z produktem, co skutkuje przedłużeniem jego żywotności, odraczając jego wymianę na nowy. Dotyk tekstur jest też związany z przyjemnością i dobrym samopoczuciem psychicznym. Badania pokazują, że dotyk powierzchni teksturowanych pomaga redukować stres poprzez wydzielanie przez organizm oksytocyny. Projekt odpowiada na powyższe założenia prezentując możliwości tkaniny w zakresie stymulacji dotykowej za pomocą tekstur.
Soft or Not, projekt: Zuzanna Wójcik / fot. z archiwum projektantki
Soft or Not, projekt: Zuzanna Wójcik / fot. z archiwum projektantki
Soft or Not, projekt: Zuzanna Wójcik / fot. z archiwum projektantki
Soft or Not, projekt: Zuzanna Wójcik / fot. z archiwum projektantki
ZUZANNA WÓJCIK
Absolwentka Wydziału Wzornictwa, Katedry Mody, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2019), studiów magisterskich z projektowania tkanin ze specjalizacją w tkaninach żakardowych, dywanach przemysłowych i sitodruku na Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi (2021) oraz niedługo także The Swedish School of Textiles w Boras (2022).
Odbyła staż w studiu JW Anderson w Londynie (2015) oraz w Instytucie Włókiennictwa w Łodzi (2020). Wyróżniona stypendium Vogue Polska i nagrodą im. prof. Andrzeja Jana Wróblewskiego za kolekcję dyplomową poświęconą zrównoważonym materiałom i naturalnym barwieniu tkanin w kontekście mody (2019). Finalistka The Dorothy Waxman International Textile Design Prize (2021). Brała udział w wystawach m.in. Materials Edit, Colour Hive x Surface Design Show, Londyn (2022); Väv – Hantverk för alla Dunkers, Helsingborg (2021-22); Działy otwarte / Działy zamknięte, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (2020-22); Future Man 2052, Brussels Design September (2020).
W swoich obecnych projektach zajmuje się postrzeganiem haptycznym tkanin i sposobami uzyskania tekstur w tkaninach żakardowych.